Flytväst? hahah

Läste precis en artikel på aftonbladet.se som hadlade om 3 män som fick motorhaveri på en båt när de va ut och åkte. Ena mannen hade satt sig på kanten för att försöka laga motorn och plums så hade han trillat i.
Mannens vänner berätta att han inte hade kommit upp till ytan utan hade sjunkigt. Han hade tydligen jeans och skinnjacka, som jag kan tänka mig väger en hel del när det är blött. Hans vänner hade iaf hoppat i efter honom och båten hade drivit iväg.
Det var storm med höga vågor, stark ström och stark vind.
Lyckligtvis slutade hela historien välk och dom lyckades alla 3 ta sig simmande till land.

Det som jag reagera på var att en av männen avslutade berättelsen med meningen "Nu har jag alltid flytväst på mig när jag ska åka båt".

Frågan jag ställer mig själv: Varför måste det alltid hända något innan man börjar överväga att ta det säkra före det osäkra.


Alla vi vet att man sätter aldrig på sig flytväst, cykelhjälm eller liknande. Vissa använder inte ens bilbältet med teorin " Det skadar mer än vad den gör nytta i krock". Själv står man där som ett frågetecken och väntar på att orden "jag bara skoja", ska komma. Men det kommer aldrig.

Visst jag är ingen stjärna på att använda varken cykelhjälm eller flytväst. Som vuxen tror jag man ser det som en lite "fjantig" sak eftersom man tvingades ha det som ung.
När man är vuxen kan man bestämma själv och då "slipper" man det där.
Jag vet själv hur det var när man blev 15 (tror det var den åldern" som man inte behövde använda cykelhjälm längre. Såklart blev ju den liggandes hemma för att det var coolare att cykla utan.
Lika så med flytväst. " Nu är jag vuxen och slipper den". Men egentligen så är det en väldigt billig säkerhetslina Utifall det skulle hända något.

Jag använder själv aldrig cykelhjälm eller flytväst och när man ser en äldre komma cyklade med krukan på huvudet så hajar man till och tänker " Jaha, du kör med störtkruka du hihi".
Det anses nog vara lite fjantigt med cykelhjälp flytväst m.m. Men hela saken summreras att det faktiskt dom som är tuffa. DOm vågar skydda sig själva. För det behöver ju inte vara du som skapar olyckan, du kan ju bli påkörd eller liknande.

Mer förtroende för att sätta på sig enkla hjälpmedel som faktiskt kan rädda liv.

Sen till dessa jävla idioter, ja ni som inte använder bältet är jävla idioter. Idioter som inte ens tycker att ni själva är värda att skyddas. När folk har åkt med mig har jag alltid sett till att alla har bältet på sig. Jag slarvar ALDRIG med bältet i en bil, spelar ingen roll om jag ens ska köra 10 m ens. Det är en vana att dra på siog bältet innan man åker.

Ibland kommer jag på mig själv när jag tänker " Meh, varför satte jag på mig bältet bara för att backa 4 m!?" Sen blir jag ganka nöjd ändå. Det är en ren reflex, jag tänker inte ens att jag sätter på det. För mig är det en självklarhet.

Jag har alltid sagt att när jag får körkort så ska jag alltid se till att alla har det på. Jag kommer inte köra en meter innan, och det står jag fast vid än idag efter 8:a årt bakom ratten.
Dels för min egna säkerhet och dels för deran. Duger inte bilbältet så kan dom lika gärna kliva ur.

Tänk dig detta:

Du och din kompis ska åka en sväng. Din kompis tar inte på sig bältet och du bryr dig inte speciellt för det är ju upp till den själv att välja. Du som förare åker ju inte fast pga att din kompis ( som är över 15) åker utan bälte, tänker du.

Du kör vidre och fakta blir ett faktum, ni tvingas av vägen och krockar med ett träd. Du överlever med småsår men din kompis hamnar i rullstol eller ännu värre, dör i kraschen. 

Hur ska du kunna se dens familj i ögonen efter det? Hur kommer ditt samvete må varje gång du ser din vän komma åkande i en rullstol och du vet att du hade kunnat förhindra det genom att ha bett din kompis sätta på sig en sån enkel sak, som just bältet.

Det behöver ju inte vara ditt fel att ni tvingas av vägen eller krockar, men använd för i helsike bältet. En billig livförsäkring. Det är just vad det är.
Better safe than sorry!

TA HAND OM VARANDRA!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0