Cykelstaden!

Helgen i Uppsala var knasig, undrbar och alldeles för kort om ni frågar mig.
Jag tror jag aldrig sett så mkt cyklar på ett och samma ställe! 

På fredagen kom vi dit ganska sent eftersom de blev några timmar försenat från Borlänge. Men fram kom vi och Stures pärla som jag fått låna rullade klockrent hela vägen :)
Väl framme vid hotellet så fick vi vårat rum och det var jätte mysigt! Kaffe the och loka fanns i receptionen så det var bara att ta för sig. Ja ni kan ju själva räkna ut hur många koppar kaffe det blev för mig. Det var ett under att jag ens kunde sova dom nätterna!

När vi hade fixat oss iordning körde vi ner på stan och åt på en jätte mysig Thai restaurang som hette "Amazing Thai". Stor buffe med ca 13 olika varmrätter för 159:- / Person. Super gott var det och i vanlig ordning som alltid när man äter buffe så vart det ganska stor matkoma efteråt haha.
Vi kom väl till hotellet igen runt kl 23 och kikade på lite TV och jag hoppade in i duschen sen somnade vi som små ovaggade barn vill jag lova.

Lördag
Vi vaknade runt kl 09.00 och jag gick som vanligt ner och tog en kopp kaffe och gick ut och satte mig. Vädret var inte så jätte trevligt, fuktigt, disigt och rätt kallt.
Sen knatade vi upp mot frukosten. Herrejävlar vilken frukostbuffe! Nybakat bröd och miljoner pålägg och annat gott. Man kunde pressa sin egna apelsinjuice så den pressen gick varm vill jag lova. Det var 100 år sen man drack det, och det var såå gott!

Och det bästa av allt: där borta i högra hörnet på ett eget litet bord stod det ett våffeljärn och smeten bredvid i en kanna! Med diverse tillbehör! Våfflor till frukost har man ju aldrig blivit bortskämd med förut.

När vi var mätta och belåtna gick vi till hotellet och gjorde oss iordning. Vi planerade vad vi skulle göra på kvällen och en god middag och bio stod på schemat. Nu var det bara att hitta en mysig restaurang.
På hörnet vid parkeringshuset låg det en Bistro. Priserna var inte så överdrivet dyrt heller och vi bestämde oss för att boka bord där tills kvällen då det såg ganska populärt ut.

Efter det gick vi runt på stan och i lite gallerior. Jag shoppade inte så mkt alls, som jag hade velat. Men med ett hål i plånboken så lyckades jag iaf få med mig en tröja och ett par nya stövlar hem. Är verkligen supernöjd! Jätte mysig stad verkligen!

Vi hittade på en jätte mysig affär, lite som ett "mini-IKEA" fast 100 ggr bättre. Vissa produker gick oavkortat till olika organisationer nere i Afrika som produkerna också kom ifrån.
Och när man shoppar med en tanke bakom allt så blir det helt plötsligt ännu mer okej att shoppa massor! ;)

Det hade hunnit bli mörkt och rejält kallt och vi bestämde oss för att åka tillbaka till hotellet.
Vi gjorde oss iordning och tog det lite lugnt innan det var dags att åka in till stan ännu en gång för restaurang opch Bio.

Och himmel var det tur att vi bokade bord på Bistron! Det var fullsmockat! Det var tända ljus överallt och mysig musik i bakgrunden. Många besökare var nog där enbart för baren skulle jag tro ;)
Lite roligare blev det när ett 20tals personer kom in "utklädda" till gangsters från topp till tå! Roligt att se på och alla hade verkligen gått all in!
Sen förstod vi att det var en temafest för nån fyllde tydligen år. :)

Theresa beställde Lammracks och jag tog en New York Steak, och helvete va gott det var! Köttet smälte i munnen och det var precis som jag ville ha det - blodigt! Till det serverades grillad tomat med pepparot på, egengjorda pommes, vitlöks-smör och en Chili bea-sås.

Vi slog på stort och beställde efterrätt också. Theresa beställde in Gino. Det är gratinerad frukt med smält vittoblerone-choklad ovanpå. Gott men lite för sött för min smak, men gottans var det.
Själv beställde jag in en hallon cheescake. Till det fick man vaniljgrädde och nån  blasamvinäger till, smakade syrligt av plommon och det var perfekt till den söta kakan. 

Det var verkligen en toppen restaurang och värt varenda krona! Slutnotan blev väl ca 900 :-
Och personalen var hur trevliga som helst, verkligen hjälpsamma och bra service gav dom.


Efteråt blev det bråttom till Bion och (o)smarta som vi var tänkte vi att " Det måste ju finnas en parkering nära bion". Det hela slutade med att vi stod på andra sidan ån och ca 1 km till bion haha. Hade vi stått kvar i parkeringshuset så hade vi stått skit nära bion! Men vi fick en liten promenad och det ar skönt efter middagen :)
Synd bara att det blåse så förbaskat kallt.

Väl framme vid bion så köpte vi biljetter till TinTin i 3D och bion var väl helt okej. Rolig på sina platser men enligt mig var den Inte värd 130 riksdaler.
Trötta och nöjda efter allt fläng så åkte vi till hotellet igen. Somnade som en stock!

Söndag: 
Vaknade runt kl 09.00 på uruselt humör! Passade på att smita ner till älskade kaffet och gick ut för att kyla av mig.
Efter det så blev jag lugn igen ;)
Tog en dusch och sen gick vi och åt frukost. Ni skulle sett min frukost!
Jag har ju väldigt svårt att tugga, inte så utan psykiskt blir det för mycket och allt bara växer i munnen på mig så flytande frukostar är perfekt för mig :P
Juice, the och fil stod framför mig haha. Men fick i mig en macka och en våffla till sist iaf.

Vidare upp på rummet och gjorde oss klara, checkade ut och begav oss till stan.
En sväng in på den roliga affären och Domkyrkan stod på schemat innan vi skulle rulla mot IKEA.

Men när vi kom till kyrkan kl 12 så var det högmässa så den var stängd för besökare under den tiden så vi knallade ner på stan istället och tog dom ärendena först.

Medans Theresa gick för att hämta ut pengar i en av galleriorna passade jag på att lyssna på en gatumusikant med Panfjölt. Tycker att sådan musik är så vacker. Jag blir lixom lugn av den.

Tillbaka i Domkyrkan så fick jag en liten shock, den var gigantisk innuti! Vi gick runt där inne i säkert 30 minuter och tog bilder, pekade och viskade.
Det var en riktigt bra idé att gå in! Slottet hann vi tyvärr inte med eftersom vi hade ett stopp till innan vi skulle lämna uppsala nämligen IKEA.

Efter lite om och men så var vi äntligen framme där. Inte så jätte mycket folk och det var otroligt skönt. Det värsta som finns är att gå på IKEA när det kryllar av tusentals människor.
Därifrån fick jag med mig lite smått och gott:

* En hylla till hallen som jag ska sätta upp när vi målat/tapetserat om.
* Krokar som ska upp i hallen.
* 2 st vanilj-ljus (som ALLTID)
* 1 ljus som verkligen lukade pepparkaka (mums)!
* Toaborste
* Nya handdukar.

Och för allt detta betalade jag endast 180 :-
Love IKEA!

Efter det var vi bra hungriga då klockan hade rusat iväg så det blev ett stopp på MAX innan vi rullade mot Borlänge igen.
Väl hemma så lärde Theresa mig att Burna med bilen. Haha å helvete va skoj det var, men fick ju lov att tänka på Stures däck liiiite så får leka mer när jag får egen bil ;) Snacka om adrenalinkick! Mina händer skaka och jag kände mig som när en 14 åring har hällt i sig alldeles för mycket energidryck, som när en 5åring vaknar på julafton - alldeles hypad!

Vidare hem mot mamma och lämna GPS som vi snällt fick låna och kom ut därifrån med varsin tårtbit till mig och Theresa. Mums!
Sen var det bara att åka hem och försöka lugna sig. Trött som en gnu men lik förbannat fastnar man framför datorn alldeles för länge.

Men oj vilken lyckad helg det var!


Igår (tisdag) var jag och hämtade ut mitt körkort som äntligen kommit! Och fotot var inte så farligt som jag hade väntat mig, det såg ju för jäkligt ut när det var uppstorat till 20 x 20 cm, tur att det är en pyttebild på körkortet haha. Nej då men jag vart rätt nöjd.
Jämförde det med mitt leg när jag kom hem, och visst syns det att man har gått ner i vikt! SKOJ!
Var och handlade på Citygross med pappa också och nu är det bestämt.
Jag lånar hans bil nästa fredag när jag Elin och Louise ska till Globen Horse Show!!! Kommer bli så in i helvete kul!
Nästa lördag är det dags för utgång också.
Jag, Sandra, Mia, Martin, Jenny och Matte ska ut på Hela huset gungar och det är premiör för oss alla!
Så man kan ju kallas oss "Rookies på huset". Känner på mig att det kommer bli kalaskul! 
Längtar tills NÄSTA HELG!!

Nu ska jag ta tag i städningen! =)








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0